Platform Veiligheid en Recht

Voorzitter: Laura Pentenga

Secretaris: Mart Jan Hofstede

Contact:  veiligheid@d66groningen.nl

Het platform komt ongeveer eens per maand bij elkaar voor een vergadering. Er staat dan in ieder geval een inhoudelijk thema op de agenda dat is voorbereid door één van de leden. Daarnaast worden in het tweede deel van de vergadering de praktische en organisatorische punten besproken. Als het onderwerp zich ervoor leent, nodigen we ook een externe spreker uit. Recentelijk hadden we bijvoorbeeld een Officier van Justitie (Hoofd Beleid, Strategie en Communicatie OM Noord-Nederland) te gast en hebben we met hem van gedachten gewisseld over het snelrecht en de verschillende varianten daarvan.

Het platform geeft tevens gevraagd én ongevraagd advies aan de raadsfractie van D66. Ten tijde van de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen heeft het platform zich intensief beziggehouden met de inhoud van het verkiezingsprogramma. Het platform heeft het hoofdstuk Veiligheid van het verkiezingsprogramma van D66 in grote mate uitgedacht en opgeschreven. Dit is nagenoeg overgenomen door de PPC van D66 Groningen Stad en verschillende raadsfracties in de rest van de provincie.

Het platform organiseert ieder jaar een aantal excursies voor de platformleden en inhoudelijke discussieavonden voor D66-leden en sympathisanten. In de zomer van 2014 is het platform afgereisd naar Den Haag waar het volgende op het programma stond: een bezoek aan een zitting van de Hoge Raad, een gesprek met de fractiemedewerker van het cluster Veiligheid & Justitie van de TK-fractie van D66 en een bezichtiging van het Vredespaleis met afsluitend een korte vergadering en een diner op het Landelijk Bureau. In 2014 zijn er onder andere openbare activiteiten geweest over ‘Veiligheid in het uitgaansleven’ en ‘Voetbalvandalismebestrijding’.

Recentelijk zijn er binnen het platform twee subcommissies gevormd: ‘excursies’ en ‘evenementen’. De subcommissie excursies is gericht op interne activiteiten van het platform en de subcommissie ‘evenementen’ richt zich op activiteiten waarbij we ook alle overige D66-leden en andere sympathisanten willen betrekken.

Lijkt dit platform je interessant en wil je iets bijdragen aan de discussie rondom dergelijke onderwerpen? Kom dan eens een keer langs bij één van onze bijeenkomsten! Dit kan door een mailtje te sturen naar: veiligheid@d66groningen.com. Ook voor overige informatie kun je naar dit e-mailadres mailen.