donderdag 23 september 2021

Woordvoering Sander Claassen “Blindheid van het pluche”

Op 22 september 2021 heeft D66 samen met andere partijen verhelderende vragen gesteld aan het college.

Deze vragen werden gesteld naar aanleiding van een artikel in het NRC dat op 19 september is verschenen. In dit artikel doet de Voorzitter van het College van Bestuur, Jouke de Vries, een aantal uitspraken over de huisvesting van met name internationale studenten. Deze uitspraken dragen volgens D66 onvoldoende bij aan het samen oplossen van een groot maatschappelijk lokaal probleem: de woningnood van met name internationale studenten in Groningen.

Tijdens het Politiek Vragenuur sprak raadslid Sander Claassen zich uit tegen de woorden van Jouke de Vries.

Zie hieronder Sanders volledige woordvoering:

“Wij zijn verbaasd over de uitspraken van de voorzitter van het college van bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen, dat doet denken aan blindheid van het pluche. Als stadsbestuur bent u een partner om samen de huisvestingsproblematiek van de internationale studenten op te lossen. Deze vragen die wij samen met andere fracties hebben opgesteld zijn dan ook niet om met de vinger te wijzen, maar om samen verder te gaan.

Help de Rijksuniversiteit Groningen te zien wat wij in ons Groningen zien. Zoals Liudger Bernlef deed zien. Nodig het bestuur uit om van het pluche te komen en help hen de ogen te openen. Bezoek samen onze internationale studenten en blijf misschien eens een nachtje couchsurfen. Van het pluche op de couch. Om te samen te luisteren, vragen te stellen, te voelen en te ervaren. Zodat er vanuit deze ervaring samen met de Rijksuniversiteit Groningen, de internationale studenten verder wordt gewerkt aan een oplossing op de korte en de lange termijn.”