dinsdag 31 augustus 2021

D66 vraagt opheldering over volle noodopvang

D66 zal woensdag 1 september samen met de fractie van Student en Stad vragen indienen naar aanleiding van de noodopvang voor studenten in Groningen.

Het woningtekort in Groningen is een probleem voor jong en oud . De markt is al krap, maar wordt elk jaar nog knapper aan het begin van het collegejaar. Vooral voor internationale studenten, die niet de optie hebben om hun verhuizing naar Groningen uit te stellen, is dit een groot probleem.

Uit begrip voor dit probleem organiseert de Gemeente Groningen in samenwerking met de Groninger Studentenbond sinds 2019 noodopvang voor studenten. Dakloze studenten kunnen dan op een bank of een luchtbed slapen bij een student met onderdak. Er zijn ontzettend veel aanvragen binnengekomen, en zij kunnen op dit moment al voor 100 studenten niets betekenen. Tot overmaat van ramp is de piek van studenten nog niet eens bereikt.

“Een herhaling van 2018, toen er studenten op de grond bij het station sliepen, lijkt aanstaande. Dit moeten we vermijden,” aldus lijsttrekker Tom Rustebiel.

D66 heeft samen met Student en Stad in het voorjaar al vragen ingediend over de situatie rondom de noodopvang van studenten. Het college heeft toen aangegeven dat de beschikbare opvang van 180 plekken genoeg zou zijn. Dit blijkt niet zo te zijn geweest. Daarom stellen de fracties van D66 en Student en Stad nogmaals vragen over de benarde situatie rondom de noodopvang.

D66 wil hiermee toesturen naar een structurele oplossing voor het woningtekort voor studenten.