woensdag 7 juli 2021

Afscheid Paul de Rook en installatie wethouder Benjamins

Afgelopen woensdag nam Paul de rook tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces afscheid als wethouder. Na ruim 12 jaar in de Groninger gemeentepolitiek gaat Paul nu aan de slag als directeur organisatie- en onderwijsontwikkeling bij ROC noorderpoort in Groningen.

De Rook was de afgelopen 7 jaar wethouder namens D66 met onder andere de portefeuille financiën, economische zaken, cultuur en democratie. Daarvoor was hij ruim 5 jaar actief als gemeenteraadslid. Paul: ‘Deze volgende stap zet ik met overtuiging maar niet zonder weemoed. Groningen is mijn stad. Ik heb de afgelopen 12 jaar, waarvan 7 jaar als wethouder, met toewijding geprobeerd onze stad een beetje mooier te maken.’

Woensdag stond ook het voorjaarsdebat op de agenda, waarbij de voorjaarsnota besproken wordt. Dat is de opmaat naar de begrotingsbehandeling van volgend jaar. Paul neemt dan nog eenmaal het woord om de begroting te verdedigen. Als wethouder kijkt hij met trots terug op zijn favoriete dossiers, met name als wethouder van cultuur. Zo is onder zijn tijd het de huisvesting op orde gebracht en het Groninger Forum afgebouwd, al was dat ook één van de meest ingewikkelde dossiers.

Na het formele ‘ontslag’ van Paul als wethouder is Berndt Benjamins voorgedragen als zijn opvolger. Zijn ontslag als raadslid was een week eerder, was zijn benoeming afgelopen woensdag een moment waar Berndt naar uit heeft gekeken. Berndt werd raadslid voor D66 in 2012 en volgde in 2019 Jetze Luhoff op als fractievoorzitter. In oktober vorig jaar deed hij een stapje terug als fractievoorzitter en werd hij opgevolgd door Tom Rustebiel.

Berndt werkte de afgelopen jaren als locatiemanager bij IN2-PSY, een kliniek van psychologen en orthopedagogen waar jongeren terecht kunnen voor traumabehandeling. De droom om ooit wethouder te worden was een lang gekoesterde. Berndt neemt de portefeuilles van Paul over, waaronder cultuur en economische zaken.