dinsdag 6 juli 2021

Groningen schaft hondenbelasting af

De Groningse coalitiepartijen GroenLinks, PvdA, D66 en ChristenUnie gaan ook voor afschaffing van de hondenbelasting. Omdat dit een vurige wens van de oppositie is, lijkt zich nu een vrijwel unanieme gemeenteraad achter afschaffing te scharen.

Gerben Brandsema, fractievoorzitter van de ChristenUnie. ‘Wij wilden al langere tijd van deze belasting af, maar met de gemeentefinanciën in zwaar weer was het lastig een dekking te vinden. We kiezen er nu voor de OZB minimaal te verhogen.’  De hondenbelasting in Groningen bedraagt 133 euro per hond. Met een OZB-verhoging van €3,50 op een huis van 2 ton is de afschaffing te dekken.

‘Wij zijn eigenlijk tegen het verhogen van de OZB’, zegt Tom Rustebiel namens D66. ‘Tegelijkertijd vinden we het met name richting de inwoners in de voormalige gemeenten Haren en Ten Boer lastig uit te leggen dat ze geconfronteerd zijn met een belasting van 133 euro voor een hond, terwijl het bedrag naar de algemene middelen gaat. Dit is rechtvaardiger.’

Julian Bushoff van de PvdA sluit aan: ‘Met name voor de inwoners van Ten Boer en Haren is de voor hen nieuwe belasting een forse stap. Ook zien we dat de Tweede Kamer van de hondenbelasting af wil. Wij roepen onze fracties in Den Haag boter bij de vis te leveren en gemeenten te compenseren voor deze inkomstenderving.’

100% Groningen is heel blij met de stap. Yaneth Menger: ‘Al vanaf de oprichting van onze partij zetten wij ons in voor de afschaffing van de belasting en hebben we veel voorstellen gedaan. We zijn blij dat een meerderheid van de gemeenteraad ons daarin nu volgt en we samen deze stap kunnen zetten.’ Jimmy Dijk (SP): ‘Dit is de uitkomst van een lange discussie over een onrechtvaardige belasting. Dit was onmogelijk geweest zonder de inzet van verschillende bewoners en actiegroepen.’

Bovengenoemde partijen vragen het college om bij de begroting een voorstel uit te werken en ter stemming voor te leggen, zodat het onderdeel wordt van alle financiële beslissingen voor 2021. Ook CDA en VVD stelden eerder al deze richting te willen steunen.