woensdag 23 juni 2021

Zet versterkingsplannen door – herstellen van woningen én vertrouwen

Het versterkingsplan dat vandaag in de raad besproken wordt is een belangrijke stap richting het terugwinnen van vertrouwen van inwoners in het aardbevingsgebied. Dat is hard nodig; zeker nu er nog geen week geleden weer aardbevingen in de provincie waren.

D66 raadslid Sander Claassen: “Hiermee roepen we het college op om nu door te pakken. Niet nu een nieuw Lokaal Plan van Aanpak maken, maar doorzetten en aan de slag.” Het Meerjaren Versterkingsplan dat ontwikkeld wordt door de Nationaal Coördinator Groningen, zorgt ervoor dat er sneller versterkingsadviezen gedaan kunnen worden. Door de bewoners centraal te zetten en ervoor te zorgen dat huizen snel hersteld worden. Daarvoor is het belangrijk om een einde te maken aan de bureaucratie die inwoners tegenkomen. En een begin te maken aan het herstellen van het vertrouwen in de overheid.

Door vertrouwen te geven en inwoners te helpen om snel hun huizen te herstellen. Zo wordt er nu geld vrijgemaakt om evaluaties uit voeren wanneer er funderingsproblemen zijn. Wanneer er problemen geconstateerd worden wordt er tot €100.000 subsidie uitgetrokken voor herstel van hun huis, en mogen bewoners zelf bepalen hoe deze herstelgelden besteed worden. Daardoor krijgen bewoners meer invloed op het proces en weten zij dat er mét hun gepraat wordt, in plaats van over hen. Dat is wat de lokale overheid kan doen in deze complexe situatie die voorlopig nog wel even duurt. Laten zien dat je er voor de inwoners bent. Door naast ze te staan en in verbinding te komen als een gelijkwaardige partner. Om vanuit deze relatie te werken aan herstel van woningen én aan herstel van vertrouwen in de overheid.