donderdag 13 mei 2021

D66, GL en PvdA: gemeente moet bouw extreem energiezuinige woningen bevorderen

De gemeenteraadsfracties van GroenLinks, PvdA en D66 willen dat de gemeente de bouw van extreem energiezuinige woningen gaat bevorderen. De partijen zien dat als een belangrijk onderdeel op de weg naar een energieneutrale gemeente en dienen daarom een initiatiefvoorstel in dat vandaag in de raad besproken wordt.

De fracties zien het bouwen van energiezuinige woningen als een belangrijke investering in de toekomst. “De woningen die we nu bouwen zullen er in 2050 nog staan. Om bestaande woningen dan nog aan te passen is vele malen duurder dan nu te betalen voor wat extra isolatiemateriaal in de muren,” meent Tom Rustebiel (D66).

Volgens de raadsfracties is het opwekken van en overstappen naar duurzame energie slechts één onderdeel van de totale opgave om in 2035 in Groningen CO2-neutraal te zijn. “Het klimaat wacht niet. Alle CO2 die we nu niet uitstoten is mooi meegenomen. Je moet dus vooral energie besparen en dat gaat erg makkelijk in een goed geïsoleerde, energiezuinige woning. Hierdoor gaan ook de maandelijkse stookkosten voor bewoners flink omlaag. De overheid moet het signaal geven dat we deze woningen nodig hebben, anders komt de innovatie te langzaam op gang,” volgens Hans Sietsma (GroenLinks).

Om de mogelijkheden van passief bouwen, zoals deze bouwmethode ook wel bekend staat, te laten zien heeft de fractie van GroenLinks een mini-documentaire gemaakt. Hierin wordt getoond hoe je een woning zo energiezuinig kan bouwen dat deze met alleen lichaamswarmte en een kaarsje al warm te houden is. Toch accepteren niet alle gemeenten deze bouwplannen.

De kennis over hoe je duurzame en energiezuinige woningen bouwt bestaat al tijden. Toch komt de uitvoering hiervan lastig op gang. Rik van Niejenhuis (PvdA): “De gemeente Groningen hoort de regie te nemen, want de markt lijkt het niet op te lossen. Energie-armoede is een groot probleem: juist de mensen die het niet breed hebben zitten in hun slecht geïsoleerde huizen met de hoogste energierekeningen.”