maandag 3 mei 2021

Cameratoezicht: bestendige oplossing overlast Folkingestraat?

D66 stemt in met tijdelijk cameratoezicht in de omgeving van de Folkingestraat. De camera’s zijn bedoeld voor een gerichte interventie, bijvoorbeeld om dossiers op te bouwen over terugkerende overlastplegers, zodat er gebiedsverboden opgelegd kunnen worden.

Samen met Groenlinks, SP en Partij voor de Dieren dienden wij een motie in waarin gevraagd werd om ondertussen te onderzoeken hoe de onderliggende oorzaken van de overlast beter aangepakt kunnen worden. De tijdelijke camera’s kunnen helpen om de intensiteit van de overlast te verminderen, maar een bestendige oplossing vraagt ook om andere maatregelen.

Cameratoezicht alleen is nauwelijks effectief in de bestrijding van overlast en criminaliteit, dan volgt slechts verplaatsing naar plekken waar geen camera’s hangen. Daarom is camera’s puur preventief ophangen volgens D66 dan ook geen goed idee. D66 commissie woordvoerder Ido Venhuizen: “als je dat overal doet waar de overlast opduikt verliezen camera’s op den duur helemaal hun effectiviteit. Camera’s zijn het meest effectief wanneer ze gebruikt worden voor interventie en opsporing in gebieden waar de handhaving van de openbare orde te lastig wordt zonder camera’s”.

De tijdelijke camera’s zijn bedoeld als middel om toezicht en handhaving te versterken, zodat bijvoorbeeld hulpverleners in positie gebracht kunnen worden om de onderliggen problematiek aan te pakken. Venhuizen: “er moet tegelijkertijd goed gekeken worden hoe we ervoor kunnen zorgen dat de overlast op termijn niet weer toeneemt, of zich verplaatst naar andere plekken.”. Later dit jaar zal de aanpak geëvalueerd worden en dan zal de raad bespreken met welk pakket aan maatregelen de gemeente verdergaat.