woensdag 28 april 2021

D66 wil veiligheid vrouwen bij abortuskliniek borgen

Samen met PvdA en GroenLinks vraagt D66 de burgemeester om de veiligheid van vrouwen bij de abortuskliniek aan de Radesingel te borgen. Daar worden vrouwen tegen hun wil aangesproken door tegenstanders van abortus.

D66-fractievoorzitter Tom Rustebiel: ‘Het lastigvallen van vrouwen op weg naar de kliniek vinden wij een enorme inbreuk in de persoonlijke levenssfeer, zeker op zo’n kwetsbaar moment.’ Volgens zowel het Centrum voor Seksuele Gezondheid Noord Nederland als bezoekers staan demonstranten van de christelijke stichting Schreeuw om Leven regelmatig op de stoep.

In Arnhem en Haarlem hebben de burgemeesters al maatregelen genomen en mag er niet gedemonstreerd worden bij de klinieken. Tom: ‘Wij zouden graag zien dat Groningen volgt. Deze mensen verwijzen naar het recht op demonstratie, maar wij zien dat totaal anders. Demonstreren doe je tegen de overheid, niet tegen individuele en soms kwetsbare vrouwen.’

In eerdere vragen van D66 medio vorig jaar stelde de burgemeester werk te willen maken van de veiligheid rondom de kliniek.