vrijdag 12 maart 2021

D66 verkiezingsprogramma in eenvoudige taal

Zo’n 10% van Nederland is ‘laaggeletterd’. Dat betekent bijvoorbeeld dat je een bijsluiter bij medicijnen niet goed kunt lezen en begrijpen. Dat je de ingrediënten van een product in de supermarkt niet kunt lezen en wellicht iets eet waar je niet tegen kunt. Dat je een formulier voor kwijtschelding van de rioolbelasting niet kunt invullen. Dat je minder snel werk krijgt of werk doet dat te gemakkelijk voor je is. Niet kunnen lezen en schrijven zegt namelijk niets over hoe slim je bent. Juist niet, want mensen die laaggeletterd zijn, moeten alles onthouden. Ze kunnen namelijk natuurlijk niet even snel iets ergens opschrijven.

Democratie is voor iedereen. Als er iets is waardoor je niet mee kan doen, moet daar iets aan gedaan worden. En om mee te kunnen doen met de verkiezingen, is het kunnen lezen en begrijpen van verkiezingsprogramma’s ontzettend belangrijk. Want hoe moet je kiezen waar je op stemt, als je niet weet wat elke partij wil doen?

Daarom heeft D66 het verkiezingsprogramma ook in eenvoudige taal neergezet. Zodat iedereen het kan lezen en begrijpen. Want Democratie is voor iedereen, en D66 laat niemand vallen.

Het programma in eenvoudige taal