maandag 8 maart 2021

D66 en GroenLinks willen ‘Heldinnenbuurt’

De Groninger raadsfracties van D66 en GroenLinks geven gehoor aan de oproep van Stichting Aletta Jacobs om meer toekomstige straatnamen in nieuwe wijken naar vrouwen te vernoemen. De fracties vragen deze week welke mogelijkheden het college ziet om dit uit te voeren. Ook willen zij dat een aantal straten in de wijk Corpus den Hoon officieel de naam ‘Heldinnenbuurt’ krijgt.

In Groningen zijn 47 straten vernoemd naar vrouwen tegenover 418 straten die naar mannen zijn vernoemd. Kandidaat Kamerlid en Raadslid Wieke Paulusma (D66) wijst op de vele bouwprojecten die rondom Groningen plaatsvinden en ziet kansen: “We zijn in Groningen ontzettend veel aan het bouwen, en er worden nieuwe wijken gesticht. De toekomstige straten in deze nieuwe wijken hebben nog geen naam, en het lijkt ons mooi om de straten te vernoemen naar belangrijke vrouwen uit onze geschiedenis.”

De partijen stellen samen schriftelijke vragen over de visie van het college op het vernoemen naar vrouwelijke rolmodellen. Raadslid Lieke Schoutens (GroenLinks): “Het percentage straatnamen vernoemd naar vrouwen is klein, en dat terwijl er genoeg vrouwen zijn geweest die van grote betekenis zijn en waren voor onze maatschappij. Hoog tijd dat de namen van vrouwen die Groningen en Nederland gevormd hebben terug te zien zijn in het straatbeeld.”

De Stichting Aletta Jacobs riep vandaag op om meer zichtbaarheid te geven aan de vrouwen die in Corpus den Hoorn zijn vernoemd. Volgens de stichting is het aan de straatnaamborden niet altijd duidelijk of het om een man of vrouw gaat, en roept op om de borden aan te passen.