woensdag 9 december 2020

D66 wil toegankelijke verkiezingen en hoge opkomst

In maart 2021 zijn er weer verkiezingen voor de Tweede Kamer. Groninger raadslid Wieke Paulusma (D66) stelde vragen aan het college over de aangepaste COVID maatregelen en de toegankelijkheid van stemlocaties voor de Tweede Kamer in 2021. Paulusma stelt deze vragen naar aanleiding van het nieuws dat de gemeente Groningen bij het ministerie heeft aangegeven dat er minder stemlokalen open zullen zijn.

Voor D66 is het belangrijk dat mensen toegankelijk en dichtbij hun stem uit kunnen brengen. Wieke Paulusma; ‘Hier hebben we al vaker aandacht voor gevraagd. Het fundament van onze democratie is dat iedereen de mogelijkheid krijgt én heeft om te kunnen stemmen. Daar zet Groningen altijd vol op in en daar zijn we trots op. Wij vragen hier nu alleen extra aandacht voor omdat Covid en alle maatregelen ook onzekerheid met zich mee brengen. Onze vragen zijn een steuntje in de rug’.

Net als altijd vragen de voorbereidingen van de verkiezingen veel van de gemeente Groningen. Denk aan het inrichten van stemlokalen, het werven van stembureauleden en op tijd informeren van inwoners. Groningen heeft hierin een goede reputatie, bijvoorbeeld als het gaat om toegankelijkheid van de stemlokalen.

De aanstaande verkiezingen zullen echter anders zijn dan normaal wat betreft de organisatie. COVID is nog niet weg en dit vraagt om andere voorbereidingen. Zoals het er nu uitziet wordt de mogelijkheid om te stemmen verspreid over meerdere dagen. Oudere mensen kunnen per post stemmen en stemlocaties moeten groter zijn om voldoende afstand te kunnen houden.