maandag 30 november 2020

D66-leden stemmen Lelylijn en Nedersaksenlijn in verkiezingsprogramma

D66 gaat zich inzetten voor het aanleggen van de Lelylijn. Het amendement van Lelylijn-initiatiefnemer Wim van Wegen en de Groningse fractievoorzitter Tom Rustebiel kreeg een meerderheid achter zich waardoor de treinverbinding nu een prominente plek in het verkiezingsprogramma heeft. Ook de Nedersaksenlijn krijgt een plek.

Van Wegen is blij met het resultaat. ‘Ik ben als D66-raadslid in de gemeente Noordoostpolder vanaf het eerste uur betrokken geweest bij de Lelylijn. Het is ons gelukt de verbinding prominent op de agenda te krijgen. Kamerlid Rutger Schonis was al enthousiast en nu staat het ook stevig in het programma. Het moet er niet als bijzinnetje in staan, daar is het veel te belangrijk voor,’ aldus Van Wegen. Met de Lelylijn wordt de verbinding tussen de randstad en Groningen minimaal 40 minuten sneller.

De lobby voor de Lelylijn wordt breed gesteund. ‘De huidige tijd leert ons dat je niet meer elke dag op kantoor hoeft te zijn om te werken. Daardoor kunnen wonen en werken verder uit elkaar liggen dan tot nu toe de norm was. En het biedt ook internationaal perspectief, als de lijn aansluit op verbindingen naar Bremen, Hamburg en Berlijn/Scandinavië’, weet Rustebiel. Volgens hem kan de Lelylijn in de toekomst een belangrijke schakel vormen in het Europese spoornetwerk, iets waar de EU de komende decennia stevig op inzet.

Naast het amendement over de Lelylijn heeft ook de Nedersaksenlijn, via een voorstel van Joey Koops uit Emmen, een plek gekregen in het verkiezingsprogramma. ‘De Nedersaksenlijn biedt perspectief voor inwoners van Overijssel, Drenthe en Groningen. Van studenten tot bedrijven, iedereen profiteert van deze ijzeren ruggengraat tussen Drenthe. Ik ben daarom blij dat het gelukt is om de Nedersaksenlijn opgenomen te krijgen in het verkiezingsprogramma.’

In totaal stemden de leden over 800 amendementen. Zaterdag wordt het hele programma vastgesteld.