woensdag 18 november 2020

D66 stemt tegen gedifferentieerde logiesbelasting

Vandaag heeft D66 tegen een voorstel gestemd om de logiesbelasting te differentiëren. Vorige week stemde D66 ook al tegen een motie van de ChristenUnie die opriep tot gebiedsdifferentiatie van de toeristenbelasting. D66-raadslid Berndt Benjamins: ‘Het zou zowel de ondernemers als de gemeente veel bureaucratie opleveren terwijl het om relatief kleine bedragen gaat. Dat schiet zijn doel voorbij.’

Het idee achter het voorstel van GroenLinks is dat de logiesbelasting op een goedkope overnachting relatief duur is en op een duurdere relatief goedkoop. D66 kan die gedachtelijn volgen, maar ziet het in de uitvoering niet zitten. Benjamins: ‘Bovendien past het ons in deze tijd om wat coulance te hebben voor de sector, die door de coronamaatregelen in bijzonder zwaar weer zit.’

Logies- of toeristenbelasting kan door gemeenten worden gehanteerd op overnachtingen en wordt bijvoorbeeld gebruikt om het gebruik van lokale voorzieningen door toeristen te financieren. Eigenaren van logementen in de gemeente ontvangen de belastingaanslag en mogen deze doorberekenen aan hun gasten. Het voorstel is wel aangenomen door de gemeenteraad.