woensdag 11 november 2020

Woordvoering Tom Rustebiel algemene beschouwingen

Vandaag sprak onze fractievoorzitter Tom Rustebiel tijdens de algemene beschouwingen, waarin de begroting voor 2021 voorlag, in de gemeenteraad. Onderstaand de tekst van zijn woordvoering.

Voorzitter,

Dit jaar vieren we 75 jaar vrijheid. En ondanks dat we 75 jaar vrijheid vieren, was de onvrijheid voor de meeste mensen sinds die tijd nog nooit zo groot.

Niet alleen het virus, maar ook de tijdelijke onvrijheden hebben grote maatschappelijke impact op onze inwoners. In onze tot voor kort bruisende studentenstad zitten nu 40.000 studenten op hun kamertje.
Eat, sleep, zoom, repeat, zoals onze onderwijswoordvoerder in de Tweede Kamer het omschreef.

In onze winkelstraten neemt het aantal te huur-posters toe, net als de niet verlengde contracten. En dan zijn de meeste effecten nog niet eens zichtbaar, omdat ze achter de voordeur uitwerken. Want in gezinnen waar toch al spanning heerste, neemt die spanning door het bij elkaar op de lip zitten alleen maar toe. De landelijke steunpakketten houden mensen en bedrijven in de benen en ook de gemeente helpt waar mogelijk.

Er gebeuren tijdens deze crisis ook bijzondere dingen in Groningen. De landelijke ogen zijn gericht op onze GGD, die de zaken uitstekend op orde heeft. En het UMCG, dat van het voorjaar nog door minister De Jonge werd beticht van asociaal testbeleid, loopt voorop in het bestrijden van het virus.

Maar het is ook dankzij onze inwoners, dat de boel hier langzaam weer onder controle komt. De rijksoverheid moet nu perspectief bieden. Geen zwalkende maatregelen meer, maar helderheid. Van vrijheidsbeperkingen op weg naar verantwoorde vrijheid.

Toch moet de crisis van nu, het denken over morgen niet belemmeren. En dat doet dit college dan ook niet. Sterker, de lijnen die de coalitie twee jaar geleden uitzette, passen goed bij de uitdagingen waar we nu voor staan. Nu kansengelijkheid onder druk staat, is het goed om te zien dat het college aan de slag is met wijkvernieuwing, onderwijshuisvesting en de rijke schooldag.

Nu het online winkelen onze binnenstad bedreigt, is het goed dat we investeren om de gemeenschappelijke huiskamer aantrekkelijker maken.

Nu we meer thuis werken, is het goed dat we investeren in een gezonde en groene leefomgeving. Nu sommige mensen in de problemen raken, is het goed dat het college extra investeert in de schuldhulpverlening. Nu blijkt dat mensen die weinig bewegen eerder het virus krijgen, is het goed dat het college extra investeert in sport.

En nu oude businessmodellen kraken, is het goed dat het college inzet op het aantrekken van nieuwe en vaak groene werkgelegenheid.

Maar voorzitter, nog fundamenteler, achter deze crisis zitten nog twee grotere crises. De klimaatcrises en de wooncrisis.

Prachtige bouwplannen passeren de revue, maar de schop moet nu echt in de grond, met stevige regie van de gemeente op betaalbaarheid, ook voor het middensegment.

We zijn blij dat het college ervoor kiest om te investeren, niet om te temporiseren. Natuurlijk zitten daar risico’s aan, maar dankzij goed financieel beleid kunnen we die nu nemen.

Complimenten dus voor college en organisatie, die in uiterst onzekere tijden op een financieel verstandige manier koers houden. Toen in de coalitie het gesprek ontstond over kostendekkende bouwleges, aarzelde D66.

Bouwen is misschien wel onze belangrijkste ambitie, en extra geld aan de maatschappij onttrekken is dat zeker niet. Nu we weten dat het effect verwaarloosbaar is, dient D66 een amendement in om de bezuiniging van vorig jaar op cultuur deels terug te draaien.

Zo kunnen we bijvoorbeeld Santelli en Sounds of Music in de benen houden. Via een tweede amendement kunnen we verder met het vergroenen en beweegvriendelijk maken van schoolpleinen, een initiatief dat we de vorige periode namen met GroenLinks.

GroenLinks kondigde al ons amendement aan, waarmee we 2 miljoen vrijspelen voor de regeling energiereductie. Zo vergroenen we op een manier waarbij iedereen mee kan doen.

En de ChristenUnie komt straks met samen met onder meer D66 met een mooi voorstel om sportclubs meer financiële ruimte te geven.

Ons laatste voorzitter, mooi passend bij deze tijd, is een motie met de VVD en GroenLinks over parkeerplaatsterrassen. Na een aarzelende aanloop maken ondernemers er nu volop gebruik van, het is de hoogste tijd dat we er regulier beleid van gaan maken. Zo gaan we flexibel om met de openbare ruimte en krijgen ondernemers extra lucht, nu hun omzet zo onder druk staat.

Tot slot voorzitter,

Vorig jaar moesten we de lasten verhogen en bezuinigingen doorvoeren, waarvan Den Haag grotendeels terecht de schuld kreeg. Dit jaar staan we in dit huis met minstens twee mensen, die kandidaat zijn om in Den Haag aan de slag te gaan.

Gefeliciteerd Jimmy Dijk en Wieke Paulusma. Jullie hebben in de lokale politiek gemerkt, wat er in Den Haag moet gebeuren om op straat en achter de voordeur ook echt het verschil te maken. Mooi als jullie deze stap kunnen maken, maar reken er dan ook maar op dat we jullie zullen bestoken, als we hier aanlopen tegen bijvoorbeeld bruggen, ringwegen, jeugdzorgtekorten en lelylijnen.

Dankuwel