woensdag 30 september 2020

Kan de gemeente slachtoffers van de toeslagenaffaire helpen?

D66-raadslid Koosje van Doesen wil graag van het college weten of de gemeente slachtoffers van de toeslagenaffaire kan helpen. Dit naar aanleiding van het op handen zijnde akkoord tussen de staatssecretaris en de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG).

Gedupeerden van de toeslagenaffaire met betrekking tot de kinderopvang worden gecompenseerd door de belastingdienst. Vandaag werd bekend dat dit voor de meeste mensen nog wel een jaar kan duren. Koosje van Doesen: ‘Maar voor de ouders die diep in de problemen zijn geraakt, is dit niet voldoende en of duurt het te lang voordat de belastingdienst over de brug komt.’

Er zijn al gemeenten die deze mensen extra hulp geven, bijvoorbeeld via schuldhulpverlening of door soepeler om te gaan met huurachterstanden. De VNG en de staatssecretaris hebben nu over die hulp en de vergoeding daarvoor aan de gemeente een principeakkoord bereikt dat de deze week zal worden uitgewerkt.

D66 wil graag van het College weten of zij bekend is met dit akkoord en of zij op de hoogte is om hoeveel gedupeerden het gaat in onze gemeente. Koosje van Doesen: ‘Het is van groot belang dat deze mensen hulp krijgen in de periode dat ze moeten wachten op hun recht, zeker in een gemeente die armoedebestrijding hoog in haar vaandel heeft staan. Daarom horen we graag van het college hoe het kan helpen.’