Steun ons en help Nederland vooruit

woensdag 25 september 2019

Maidenspeech Jim Lo-A-Njoe

Jim hield vanavond tijdens de raadsvergadering van woensdag 25 september zijn eerste officiële woordvoering, de zogenaamde maidenspeech. Hij voerde het woord over de herhuisvesting van obs Brinkschool en Peter Petersenschool in Haren. Hij diende samen met de collega’s van Groen Links en de PvdA ook een motie in die enerzijds oproept tot het verleiden tot fietsen en lopen naar school en anderzijds, oproept om in de gesprekken met de scholen in te zetten op een verdere vermindering van het aantal parkeerplaatsen in het plan, – ten gunste van meer groen en meer speelruimte.

Hieronder lees je zijn hele speech:

De laatste maidenspeech in deze raad – in bijzijn van deze burgemeester….

Een burgemeester die absoluut een stempel op deze stad heeft gedrukt en waarvoor ik graag vanaf deze plek,  bij deze voor mij bijzondere aangelegenheid, mijn dank aan onze burgervader uitspreek! Een burgemeester die ik de afgelopen jaren regelmatig tegenkwam als ik over de gele steentjes van de Brugstraat – terugfietste naar huis vanaf de school van mijn zoontje – om vervolgens naar mijn werk te gaan. Woon-school-werkverkeer zeg maar.

Ik zou natuurlijk ook mijn zoontje met de auto naar school kunnen brengen om vervolgens rechtstreeks naar de Zernikecampus te rijden. Maar, – dat is ten 1e helemaal niet sneller, en ten 2e, de kans dat ik deze burgemeester dan even vriendelijk goedendag zou kunnen wensen zou ook verkeken zijn. Fietsend en wandelend maak je immers eenvoudig contact met de mensen die je tegenkomt..

Maar ten 3e – het brengen van je kind met de fiets naar school – dient ook een maatschappelijk belang. Er zijn op individueel niveau natuurlijk vele redenen te bedenken om je kind wel of niet – wandelend of fietsend naar school te brengen. Voor mij geldt bijvoorbeeld, dat ik het heerlijk vind om, elke dag – van elk seizoen – met mijn kleine mannetje door het Noorderplantsoen en langs de lage der Aa naar zijn school te fietsen.

Het leidt regelmatig tot de meest uiteenlopende gesprekjes en, hij is er verkeersvaardiger door geworden! En ongetwijfeld draagt het dagelijks – 2 x 15 minuten fietsen, bij aan onze gezondheid. In ieder geval aan die van zijn vader die sinds hij in de politiek zit, helaas niet zo vaak meer aan sporten toe komt.

Wat voor mij geldt of belangrijk is, hoeft echter voor een ander niet ook per se te gelden of praktisch te zijn.
De vrijheid om zelf te kiezen wat goed voor jou en je kinderen is, is een groot goed. Hoewel ik hierbij wel moet opmerken; het gezondheidseffect van dagelijks een stukje fietsen of lopen met je kinderen – zou toch echt voor iedereen positief moeten uitpakken.

Enfin, – terug naar het maatschappelijk belang van het brengen van je kind met de fiets naar school. Als veel ouders ervoor kiezen – om hun kroost met de auto te brengen, wordt de resterende ruimte rondom de school voor fietsers vanzelf minder groot. En dat kan vervolgens invloed hebben op de beleefde veiligheid.

Sommige ouders – beleven die nu – als niet prettig, maar andere ouders geven ons aan – dat de route Harener Holt – Rummerinkhof – Oude Brinkschool, op de fiets heel goed te doen is. Zo goed – dat sommige ouders hun kinderen alleen naar school laten fietsen of wandelen. Zij ervaren de huidige situatie juist als veilig. Er zijn blijkbaar nogal wat verschillen zijn in de beleefde veiligheid.

Wij hebben beide geluiden duidelijk gehoord en vragen het college, in haar verdere planuitwerking deze geluiden te vertalen. Het sleutelwoord is daarin wat ons betreft – verleiden.

Verleiden – door het fietsen en wandelen zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor ouders en kinderen.
Verleiden – door de omgeving van de school groen, veilig en beweeginclusief in te richten.
En, – verleiden – door niet meer dan nodig, parkeerplekken bij de school te realiseren. Landelijk wordt hiervoor in de meeste gemeenten de CROW-norm gehanteerd.

Onderzoek wijst uit dat naarmate het aantal parkeerplekken bij een school toeneemt, meer ouders hun kind(eren) brengen met de auto. Resultaat is dat de beleefde veiligheid afneemt en vervolgens nog meer mensen voor de auto kiezen. In die negatieve verkeersspiraal wil je niet terecht komen! De bouw van deze 2 scholen is dé gelegenheid om de omgeving zodanig in te richten dat kinderen veilig, gezond en zelfstandig naar school kunnen.

Daarom dien ik samen met de collega’s van Groen Links en de PvdA een motie in die enerzijds oproept tot het verleiden tot fietsen en lopen naar school en anderzijds, oproept om in de gesprekken met de scholen in te zetten op een verdere vermindering van het aantal parkeerplaatsen in het plan, – ten gunste van meer groen en meer speelruimte.

Voorzitter ik kom tot een afsluiting, wij zetten al een aantal collegeperiodes in – op een fietsvriendelijk klimaat,
in het bijzonder rondom scholen. En dat is precies wat we ook voor de scholen aan de Rummerinkhof blijven vragen; zet de fiets en de wandelaar op 1 en verleid mensen om hun kind te voet of op de fiets naar school te brengen.

Zo zorgen we er samen voor dat het ook in Haren fijn blijft om met de fiets naar school te gaan!