woensdag 18 juli 2018

Lekker doorfietsen naar Zernike dankzij nieuwe tunnel

Deze week koos de raad voor een tunnel in de Eikenlaan, waardoor de 16.000 fietsers naar Zernike straks door kunnen trappen. D66-raadslid Tom Rustebiel is tevreden. ‘Als fietsstad moesten we dit knelpunt op één van de drukste fietsroutes van Nederland wel oplossen.’

Dagelijks maken 12.000 auto’s gebruik van de Eikenlaan, tegen 16.000 fietsers op de kruisende fietsroute door Park Selwerd naar Zernike. ‘Door de voorrangssituatie om te draaien hebben we kunnen onderzoeken of de investering voor een tunnel wel echt nodig is. Maar de uitkomsten waren helder. Als hulpdiensten en bussen structureel vast komen te staan, dan moet je wel voor zo’n autotunnel kiezen.’

Sociale verbinding
In de ontwerpen is gekeken of de fietsers ook onder de Eikenlaan door konden fietsen, maar dat zou problemen opleveren met het kruisen van het ook al drukke fietsverkeer parallel aan de Eikenlaan. Tom: ‘Bijkomend voordeel van de autotunnel is ook, dat het de noord- en zuidkant van de wijken goed verbindt. Ook mensen die minder goed ter been zijn profiteren van de keuze om straks gelijkvloers de Eikenlaan over te kunnen steken. Dat was bij een fietstunnel niet mogelijk geweest.’

Wijkvernieuwing
Tegelijkertijd met de autotunnel stemde de raad ook voor het slimmer plaatsen van de verkeerslichten in de wijk, zoals op het drukke kruispunt bij de Kastanjelaan. Tom: ‘Het is een integraal plan dat straks mooi aansluit met de vernieuwing van het winkelcentrum en de nieuwe fietsroute vanaf Bedum langs het spoor richting Station Noord.’ De komende jaren staat Selwerd ook een grootschalige wijkvernieuwing te wachten, waarbij duurzaamheid, leefbaarheid en gezondheid centraal staan. De schop gaat voor zo’n 160 miljoen euro de grond in.