donderdag 17 mei 2018

Zernike wordt groene campus met promenade

Zernike Campus ondergaat een metamorfose. In de nieuwe plannen komt het leefklimaat met meer groen en horeca voorop komt te staan. D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘Op Zernike Campus werken en studeren tienduizenden mensen. In dé onderwijsstad van Nederland verdienen die een echte campus, waar het ook tussen de colleges door goed toeven is.’

Groene hart

Centraal in de plannen staat de nieuwe Zernikelaan. Die verandert in een groene promenade van 1.600 meter lang. Tom: ‘Die loopt pal langs de grote vijver. Daar komen terrassen, zitplekken op een mooie trap naar het water én horeca. Het is voor medewerkers en studenten fijn maar ook belangrijk om nu en dan even de collegezalen te verlaten. De nieuwe omgeving nodigt daar veel meer toe uit, met de vijver bij het Duisenberg-gebouw als het kloppende, groene hart.’

Fietser centraal

In de huidige situatie oogt de infrastructuur rommelig, met veel tijdelijke betonblokken en afsluitingen. ‘Dat gaat veranderen. De fietser en voetganger komen centraal te staan, ze worden gescheiden van het auto- en busverkeer met groenstroken.’ Het busplein krijgt een pleinachtige inrichting met veel groen. De bussen mogen maximaal 30 km p/u rijden.

Campus met allure

Tom studeerde zelf op het Zernike-terrein bij de Hanzehogeschool. ‘Het gebied had toen niet de uitstraling die je wilt als onderwijsstad. De jaren daarna is het snel ontwikkelt. Denk aan de spraakmakende architectuur van bijvoorbeeld het Instituut voor Sportstudies, Energy Academy Europe en straks Feringa Building. De campus moet een fijne en inspirerende plek zijn. Dat past bij onze onderwijsstad en bij onze toonaangevende kennisinstellingen!’