vrijdag 24 november 2017

Groningen investeert miljoenen in beter onderwijs

Programmeren in de klas Groningen

Samenwerken aan nieuwe plannen, dat is de leidraad bij het programma ‘intensiveringsmiddelen leren’. Initiatieven die voldoende steun krijgen vanuit het onderwijsveld worden door de gemeente omarmd en kunnen rekenen op een financiële bijdrage. Woensdag werd teruggeblikt op de projecten die in de periode 2015-2017 in gang zijn gezet. “Een indrukwekkende lijst, vanwege de reikwijdte van de initiatieven, maar vooral ook door de samenwerking tussen onderwijs en gemeente”, aldus D66-gemeenteraadslid Arend Jan Wonink.

“Ouders, docenten, scholen, besturen, hogeschool, universiteit en ook een aantal raadsleden hebben de initiatieven in gang gezet en vaak vele uren in de uitvoering gestoken. Die gezamenlijkheid is al een resultaat op zich”, zegt Arend Jan, die ook complimenten heeft voor het stadsbestuur. “Dit college verdient een compliment; D66-wethouder Ton Schroor heeft een belangrijke stimulerende, faciliterende en verbindende rol gespeeld.”

Initiatief

D66 was zelf (mede)initiatiefnemer van vier projecten: Shelter City, Programmeren in de Klas, Samen naar School en Groene Schoolpleinen. “Het is mooi om te zien dat Programmeren in de Klas nu stadsbreed wordt uitgerold in een nieuw project om digitale geletterdheid in het primair en voortgezet onderwijs te bevorderen. Binnenkort krijgen we hier meer informatie over, maar het ziet er uit alsof het de kers op de taart van deze onderwijsinvesteringen zal gaan vormen,” aldus Arend Jan.

U kunt hier meer lezen over alle projecten.