vrijdag 29 september 2017

Nieuwe binnenstad met pleintjes en groen

De gemeenteraad stelde woensdag een aantal concrete plannen voor de herinrichting van de binnenstad vast. D66-raadslid Tom Rustebiel is enthousiast: ‘Groningen krijgt een groenere en ruimere binnenstad, met ruimte voor initiatieven van Stadjers.’

Tijdens zijn pleidooi in de raad haalde Tom het verkeerscirculatieplan aan. ‘Dat bestond vorige week precies veertig jaar. De manier waarop het is ingevoerd was niet fraai, maar visionair was het zeker. Vele steden volgden Groningen. Met het voorbeeld wilde ik aantonen hoe duurzaam goede plannen voor de binnenstad zijn. Die zijn er namelijk niet alleen voor nu, maar ook voor de volgende generatie. En zo moeten we ook naar de investeringen kijken.’

Ontmoeten
Na debat stelde de raad de lopende plannen van het uitvoeringsprogramma vast, waarvoor het college de complimenten kreeg als het gaat om het betrekken van Stadjers. De raad beslist later over de resterende plannen, die doorlopen tot in 2025 en een investering van zo’n 40 miljoen vragen. D66 hield woensdag een pleidooi voor het niet volledig invullen van de ruimte. Tom: ‘Je ziet bijvoorbeeld aan de trappen bij het oude Groninger Museum of die van het VVV-kantoor dat Stadjers vanzelf bezit nemen van de ruimte. Dat hoeft de gemeente niet dicht te regelen.’

Groen
Tom: ‘Het programma op hoofdlijnen laat zich omschrijven als meer groen en meer verblijfsruimte, maar minder verkeer en dus ook minder uitstoot. Dat kan D66 natuurlijk alleen maar toejuichen, ook omdat klimaatadaptatie juist in een stenen omgeving van belang is. Groningen krijgt een centrum waarin meerdere pleintjes gaan ontstaan. Sommige kunnen straks gebruikt worden voor terras, anderen moeten wat ons betreft een meer vrijblijvende functie krijgen. Wij zijn erg benieuwd naar de vervolgplannen, maar de onderliggende principes onderschrijven we van harte.’

Sociale ruimte
D66 is al langere tijd bezig om juist vanwege de schaarse ruimte er flexibeler mee om te gaan, om daar vervolgens inwoners en ondernemers meer regie over te geven. Denk aan pleidooien over leefstraten, minder parkeren aan de Diepenring of parkeerplaatsterrassen. Tom: ‘Het grote economische belang van onze binnenstad voor de hele regio is bekend, maar de sociale functie van ruimte wordt weleens onderschat. Stadjers hebben behoefte aan fysieke ontmoetingsplekken. Dat geldt voor winkelcentra zoals de Van Lenneplaan, maar ook voor de binnenstad. D66 blijft zich hard maken om sociale en fysieke functies te combineren.’

Lees ook:
Diepenring: van parkeerplaats naar boulevard
Groningen krijgt meer terrassen nav schriftelijke vragen
D66 blij met nieuwe binnenstadsplannen
D66-motie meer groen voor klimaatadaptatie haalt meerderheid