woensdag 30 augustus 2017

Groningen krijgt meer terrassen

Groningse ondernemers krijgen volgend jaar de kans om parkeerplaatsen om te toveren tot terras. Die ruimte geeft het college naar aanleiding van vragen door D66 en de VVD. “Door op deze manier flexibel om te gaan met de openbare ruimte kunnen we tijdelijk meer plekken om te verblijven creëren en bouwen we aan Groningen als bruisende stad”, zegt D66-Raadslid Tom Rustebiel.

D66 en de VVD vroegen het college of parkeerplaatsen tijdelijk benut kunnen worden voor terrassen. In Groningen lopen terrassen snel vol in de zomer, terwijl parkeerplekken soms leeg blijven. D66 en de VVD zien een mooie kans om deze ruimte wel te benutten met flexibele parkeerplaats-terrassen. Het college reageerde deze week positief en wil er komende zomer mee experimenteren. ”Het primaat van de auto in de kostbare openbare ruimte staat terecht ter discussie. Met een paar kleine aanpassingen, zoals deze proef, kunnen we onze stad nog aangenamer, leefbaarder en duurzamer maken”, zegt Tom.

Openbare ruimte

Bij voorbesprekingen van de nieuwe parkeervisie heeft de gemeenteraad laten zien voor meer flexibel gebruiken van de parkeerruimte te zijn. Dit experiment sluit hier goed bij aan en het biedt mogelijkheden om het centrum nog aantrekkelijker te maken, want de openbare ruimte daar is een belangrijk verblijfsgebied voor inwoners en bezoekers. Uiteraard moeten er wel aan voorwaarden van parkeerdruk en draagvlak voldaan worden bij het experiment. Het college zal onder andere via de ondernemersnetwerken en andere belanghebbenden in gesprek gaan met de stad, zodat de precieze randvoorwaarden voor het experiment vastgesteld kunnen worden.

D66 pleit al langer voor slimmer, duurzamer en flexibeler omgaan met ruimte. Tom: ”Daarom dienden we de motie Diepenring autovrij ook in, omdat het een plek kan zijn voor beleving met bijvoorbeeld groen en terrassen. En naar aanleiding van de mede door D66 ingediende motie over leefstraten maken bewoners hun straat groener en veiliger.”