vrijdag 14 juli 2017

D66 en VVD willen parkeerplaatsterrassen in de zomer

D66 en de VVD vragen het college of parkeerplaatsen tijdelijk benut kunnen worden voor terrassen. In Groningen lopen terrassen snel vol in de zomer, terwijl parkeerplekken soms leeg blijven. D66 en de VVD zien een mooie kans om deze ruimte wel te benutten met flexibele parkeerplaatsterrassen.

D66-raadslid Tom Rustebiel: ‘We zien dat bewoners al regie over hun straat pakken en bijvoorbeeld kiezen voor groen en speelruimte. Laten we ondernemers diezelfde ruimte geven. In Rotterdam en Den Haag hebben ze deze regeling al. Het zorgt voor een bruisende stad met meer ruimte om te recreëren.’

VVD-fractievoorzitter Sabine Koebrugge: ‘Natuurlijk moeten we goed kijken naar draagvlak en parkeerdruk. Stadjers moeten hun auto nog wel kwijt kunnen. Maar als de ruimte er is dan zouden meer terrassen onze stad goed doen. Ze zorgen voor reuring en levendigheid in Groningen.’

Ruimte geven aan de stad

D66 pleit al langer voor slimmer, duurzamer en flexibeler omgaan met ruimte. Tom :‘Daarom dienden we de motie Diepenring autovrij ook in, omdat het een plek kan zijn voor beleving met bijvoorbeeld ook daar terrassen. En naar aanleiding van de mede door D66 ingediende motie over leefstraten maken bewoners hun straat groener en veiliger.’