woensdag 14 juni 2017

Shelter City: vrijheid in veiligheid

Mensenrechtenactivisten die in eigen land vervolgd worden krijgen in Groningen een veilige plek om drie maanden hun werk te doen via het door D66 en Student en Stad in 2015 ingediende initiatiefvoorstel Shelter City. D66-raadslid Koosje van Doesen was één van de indieners en is zeer tevreden: ‘Sinds april 2017 hebben we al drie gasten kunnen onderbrengen en we werken samen met de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool, zodat de gasten en Groningse studenten van elkaar kunnen leren.’

De huidige gast is Alexéy uit Sint Petersburg, die zich in Rusland inzet voor de rechten van de LHBT-gemeenschap. Homofobie is wijdverbreid in Rusland, waar ook de vrijheid van meningsuiting onder druk staat. Er is regelmatig sprake van seksuele discriminatie, ook door bestuurders en politici, en soms grove schendingen van mensenrechten van LHBT-activisten, terwijl dit in de Russische media onderbelicht blijft.

Initiatief met educatieve waarde

Shelter City biedt Alexéy de kans om drie maanden lang in een academische omgeving zijn werk te verrichten, in vrijheid en in veiligheid. Doordat de gasten van Shelter City met scholieren en studenten in gesprek gaan over hun werk en de situatie in hun thuisland, heeft het initiatief een educatieve waarde. Daarbij werkt Alexéy in deze periode bijvoorbeeld ook samen met COC Nederland.

Broodnodig activisme

Vandaag sprak Alexéy met raadsleden tijdens een lunch op het stadhuis. Namens D66 was Fleur Woudstra aanwezig. ‘Het was mooi om te zien dat Alexéy hier helemaal tot rust gekomen is. Hij gaf aan dat hij door de samenwerking geïnspireerd is om zijn activisme voort te zetten en dit is broodnodig. In Zuid-Rusland zijn homo’s bijvoorbeeld totaal niet geaccepteerd. Ze worden gedemoniseerd en gecriminaliseerd, met verschrikkelijke gevolgen. Laatst zijn er nog jonge jongens die ‘verdacht’ werden ontvoerd, gevangen gezet en zelfs een paar vermoord. Alexéy zet zich in om zulke praktijken aan het licht te brengen.’