woensdag 30 november 2016

Wijk van de toekomst

Groningen zet de wensen van inwoners en ondernemers centraal bij de ontwikkeling van het voormalige terrein van de SuikerUnie. De gemeente legt geen definitieve invulling voor het gebied op, maar laat zoveel mogelijk vrijheid aan toekomstige bewoners, ondernemingen en scholen. De belangrijkste voorwaarde die de gemeente stelt is dat de ontwikkeling duurzaam moet zijn.

De gemeente heeft het terrein in blokjes opgedeeld, maar de exacte invulling van elk stuk ligt nog niet vast. ‘Er ligt een prachtige ambitie om het terrein op een organische manier vorm te geven’, zegt D66-raadslid Berndt Benjamins. ‘Een verstandige keuze. In het plan dat nu opgesteld is zijn een aantal kaders vastgelegd. Daar zitten mooie zaken tussen, zoals het streven dat alle energie in het gebied zelf zal worden opgewekt.’

Flexibel

De invulling van het terrein zal daardoor veel flexibeler zijn dan tot nu toe de standaard is: ‘Er kan mogelijk een zelfvoorzienende samenleving ontstaan, met ruimte voor wonen, werken, voedselproductie, duurzame energievoorziening, horeca en festivals. Ondernemers, inwoners en de creatieve sector krijgen veel vrijheid bij de ontwikkeling van de wijk. Het is aan deze toekomstige gebruikers om slim invulling te geven aan het terrein. D66 kiest voor optimale keuzevrijheid’.

Weg door Stadspark?

Tom Rustebiel, namens D66 verkeerswoordvoerder, stelde vragen over het wegennet. ‘We hebben het idee dat de wijk vanuit de binnenstad gepland is, terwijl veel bewoners ook nu al voor de Van Zwedenlaan in plaats van de ring kiezen. Het moet daar niet té druk worden.’ Ook merkte Rustebiel in de raad op dat hij zorgen heeft over de noord-zuid verbindingen. ‘Eén van die wegen lijkt nu dwars door het Stadspark te lopen. Daar worden we bij D66 bepaald niet blij van. En we hopen dat er een station komt in Hoogkerk, zodat het rustiger wordt op onze westelijke autowegen.’

1611-suikerunieterrein-inwoners_en_ondernemers_aan_zet