woensdag 24 juni 2015

D66 lanceert #TopGear050 tussen OV, fiets en auto

Nergens ter wereld wordt de fiets zoveel gebruikt als in Groningen. Dat is een goede zaak, want fietsen is gezond en duurzaam. Daarom zet D66 Groningen zich in voor betere fietsvoorzieningen. Maar is de fiets ook het snelst? Om dat uit te vinden organiseerde D66 een echte Top Gear Challenge. Vandaag praat de gemeenteraad over de fietsplannen van Stad én lanceren we de clip!

Fietsen is gezond en duurzaam. Maar is het ook het snelst? Om die vraag te beantwoorden organiseerde D66 Groningen op zaterdag 13 juni een heuse Top Gear Challenge, vrij naar het wereldberoemde BBC-autoprogramma. De deelnemers gingen de uitdaging aan om zo snel mogelijk de 6,6 km af te leggen tussen station Europapark en de Grote Markt.

D66-wethouder Paul de Rook pakte de fiets, directeur van het Noordpoolorkest én autoliefhebber Reinout Douma koos voor zijn Mercedes CLA en D66-bestuurslid Barbara de Jong ging te voet en met het OV. Wie het eerste een selfie maakte met de Martinitoren was de winnaar. Niemand minder dan de Stig gaf het startschot voor deze topgear-challenge.

Fietsen is volgens D66 de beste manier om je te verplaatsen. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2014 presenteerden we daarom een tienpuntenplan voor de fiets. In de recent vastgestelde fietsstrategie van de gemeente, die in samenspraak met Stadjers werd gemaakt, zijn al deze punten opgenomen. De gemeente zal samen met andere partijen de komende vijf jaren maar liefst 85 miljoen euro investeren in de verbetering van het fietsklimaat in en rond de stad.

Wie er won? Dat zie je in de film: